VDL Nedcar en MIDES op 1 lijn

29/01/2019

In het Limburgse Born bouwt VDL Nedcar sinds vorig jaar de BMW X1. Een dubbele primeur. Het is de eerste BMW die in Nederland wordt geproduceerd en de eerste keer dat dit gebeurt op dezelfde assemblagelijn van de MINI. MIDES sleutelde mee aan het opzetten van dat unieke proces.

Extra capaciteit

MIDES en VDL Nedcar zijn geen onbekenden. Rob Weytjens, general manager engineering Final Assembly: “We onderhouden al jaren goede relaties. Huub Grooten van MIDES kent ons en weet als geen ander welke mensen we nodig hebben bij een piek of voor een specifiek project. De korte timing is daarbij nooit de grootste uitdaging. Externe engineers met automotive ervaring vinden die zich bovendien makkelijk laten inpassen in onze teams. Dat is de echte challenge. En daar slaagt MIDES goed in. Ook voor het BMW X1 project was die extra capaciteit snel gevonden. En die was zeker nodig, gezien het unieke karakter en de omvang van het order.”

Uniek proces

Toen VDL Nedcar de BMW X1 toegewezen kreeg, moest de fabriek in Born sterk worden uitgebreid. Voor het eerst in de geschiedenis van BMW zou er op 1 assemblagelijn een MINI 3-deurs, een MINI Cabrio, een MINI Countryman (inclusief de Plug-In Hybrid Electric Vehicle versie) én een BMW X1 worden gebouwd. “Een behoorlijk complex proces”, weet Rob. “De verschillende modellen lopen random door elkaar. Er moest dus goed worden nagedacht over hoe je zo’n nieuwe wagen bouwt en in een bestaande productielijn integreert. Waren er nieuwe robots nodig? Moesten de bestaande opnieuw worden geprogrammeerd? Welke onderdelen moesten waar en op welk moment klaarstaan? Het hele proces én de logistieke bevoorrading van de lijn werden van naaldje tot draadje doorgelicht en samen met MIDES op punt gezet. Senior process engineer Jos Conaert, die eerder al projecten voor ons had uitgevoerd, heeft daaraan meegewerkt, samen met zijn MIDES-collega en maintenance engineer Paul Wiertz. Jos heeft onder andere de assemblage van de deuren in kaart gebracht.”

Logistiek onder de loep

Naast het beschrijven van het assemblageproces, namen twee logistieke engineers van MIDES de bevoorrading van de aangepaste lijn onder de loep. “De productie van de BMW X1 had een gigantische impact op de logistieke flow”, zegt Rob. “Door plaatsgebrek aan de lijn, moesten we alle onderdelen van de verschillende automodellen in bufferzones stockeren. Van hieruit worden de voorraden aan de lijn nu met speciale karren aangevuld. Marc Willemans, die net als Jos sinds 2016 bij ons actief is, stond in voor het ontwikkelen van dat logistieke apparaat. Hij ontwierp ook karren met de juiste vullingsgraad om de aanvoer van de onderdelen efficiënt te laten verlopen.”

Optimalisatie After Lines

Sinds de zomer van 2017 is de nieuwe lijn volledig operationeel. Ook daarna doet VDL Nedcar, wanneer nodig, een beroep op MIDES. Maintenance engineer Paul Wiertz ondersteunt bijvoorbeeld vandaag de onderhoudsafdeling. Jos Conaert werd op zijn beurt tijdelijk ingeschakeld in de After Lines. “Eenmaal de auto op de wielen staat, moet het voertuig nog volledig worden gecontroleerd”, verklaart Rob. “Dat proces wilden we stroomlijnen. Jos, met al zijn kennis en kunde, heeft meegeholpen aan de optimalisatie van de After Lines-keten. Ondertussen hebben we daarvoor een vaste engineer in dienst genomen. Maar het was handig dat Jos beschikbaar was om die overgangsperiode te overbruggen en de nieuwe functie op de rails te zetten. Flexibiliteit en snel schakelen, ook daarin zitten MIDES en VDL Nedcar helemaal op dezelfde lijn”, besluit Rob.

De juiste ingenieur voor uw project?

Bij MIDES vindt u de ingenieur die perfect past bij uw opdracht én uw bedrijf. Bent u op zoek naar de perfecte match? 

Laat het ons weten